Tuesday, June 8, 2010

Aishah & Jiman


Aisyah = Syah
Jiman = Jihan

Aisyah + Jiman = Syah Jihan...


Eh, cik Sarah? Dah kenapa ada macam persamaan matematik pulak entri kali ni? Kenapa? Haa... Ini gara-gara aku tengok Akasia: SyahJihan kat TV3 petang tadi lah ni. Aku asyik terfikirkan situasi karektor dalam episod petang tadi, si Aisyah (Fauziah Gous) dan Jiman/Johan/Jihan(Kamal Adli).


Sebelum aku meneruskan, biar aku cerita serba sedikit perihal Aisyah & Jihan ini. Aisyah merupakan seorang setiausaha disebuah syarikat yg berpengaruh, sementara Jihan pula merupakan seorang wartawan yg menyamar sebagai seorang usahawan dari Singapore dan cuba mengorek rahsia keluarga syarikat dimana Aisyah bekerja, disamping ingin membalas dendam atas kematian ayahnya...maybe? Sebab aku pun kadang-kadang dapat tengok, kadang-kadang terlepas. Jadi, apa istimewanya episod petang tadi cik Sarah?


Ok, begini. Aisyah dan Jiman amat rapat. Kerana watak Aisyah adalah lurus bendul(it reminds me of myself when I was younger then), maka setiap butir bicara Jiman diterimanya bulat-bulat. Walaupun lurus, dia bijak kerana dapat merasakan persamaan antara Jiman dan Johan(seorang ahli perniagaan dari Singapore, hasil penyamaran si Jihan ni lah). Jadi, dia sering cuba untuk mengorek rahsia si Johan dan dalam masa yg sama sering meluahkan rasa tak puas hatinya pada si Jiman. Maka, dalam kes ni, Aisyah ni kutuk si Jiman ni terang-terangan dan terus. Dan, dalam situasi akhir tadi, sebelum episod petang tadi berakhir, si Jiman beritahu Aisyah kononnya dia akan pulang ke negara asalnya dan tak dapat berjumpa dengan dia lagi. Melalui perbualan itu, Jiman dan Aisyah meluahkan rasa hati. Ok, itu sahaja. Malas aku nak cerita lebih-lebih bab cintan cintun, penat (hahahah...macam nak lari je.)




Bolehkan seorang perempuan menjadi kawan baik kepada seorang lelaki?



Kenapa tak boleh ye? Kenapa? Adakah kerana berlainan jantina, maka kedua-duanya mesti akan menjadi lebih dari sekadar kawan baik? Pada aku bergantung kepada mind-set setiap individu jika mereka ingin menjadi kawan baik yg sememangnya hanya kawan baik sahaja, maka 'outcome'nya hanya kawan dan tak akan lebih. Akan tetapi apabila salah seorang mula meletakkan mind-set bahawa,



'Kalau aku dapat jadikan dia lebih dari sekadar kawan baik aku... Kalaulah...oh, kalaulah...'



maka, fikiran kita akan mula meletakkan harapan yg amat tinggi kepada 'kawan' kita itu. Dan bila dia tidak merasakan apa yg kita rasa, bagaimana? Kenapa aku berfikiran demikian? Kerana aku akui aku punya seorang kawan baik kini. Teramat baik, sehinggakan setiap permasalah aku dia ketahui. Dan dah lama kami berkawan, sejak dari semester pertama sampai sekarang. Eh, cik Sarah? Takkan tak ada sebarang 'rasa' langsung kot? Berbohonglah aku jika pada permulaan tiada apa rasa. Aku tepis rasa itu demi sayangkan sebuah persahabatan itu. Kenapa tak mahu diberi peluang kepada rasa itu berputik dari sayangkan kawan kepada sayangkan kekasih? Mungkin aku terlalu sayangkan kawan aku itu? Bimbang jika aku mula berkasih, akan ada masalah cemburu, kecewa, sakit hati... dan segala macam penyakit yang ada dalam sebuah hubungan percintaan. Berlainan dengan hubungan persahabatan, ianya kekal untuk selamanya.



Jarang adanya insan yang mampu menjadi seorang 'kawan yang baik' setelah dia bertukar menjadi 'kekasih'. Aku tidak mengatakan tiada ya di sini, tetapi jarang ada. Maka, aku tidak mahu mengambil risiko kehilangan kawan baikku demi mengejar sebuah hubungan percintaan. Cik Sarah seperti takut ingin mengambil risiko ye? Ya, aku akui. Aku takut, aku bimbang. Pengalaman lalu membuat aku sering berhati-hati agar aku tidak terus melakukan kesilapan dalam mencari erti kehidupan sebenar.


No comments:

Post a Comment