Wednesday, May 12, 2010

Introduksi yang baru

Entah keberapa kali aku asyik delete blog, lepas tu create blog baru. Pasti ada sahaja yang tidak kena pada mata aku. Kenapa tak edit sahaja isi kandungan blog tersebut? Entah... Mungkin nak cuba sesuatu yang baru, MUNGKIN.

Aku ingin berkongsi rasa aku disini. Rasa suka, duka, sedih, marah dan lain-lain rasa yang pada pandangan aku yang mana tak mungkin cerita pada sesiapapun yang mengenali aku. Kedengaran seperti hipokrit? Biarkan sahaja. Kerana pada aku, lebih baik mendengar pandangan orang-orang yang tidak pernah aku dengar kerana mungkin pandangan atau idea mereka lebih bernas.

Baiklah, stop with the crap already. Sekarang, aku ingin bercerita serba sedikit perihal hidup aku. Aku anak sulung dari 6 adik beradik. Dua perempuan, empat lelaki. Arwah bapaku seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal. Meninggal dunia beberapa tahun lalu akibat serangan jantung, as a result dari ketagihan nikotin sejak zaman muda remajanya. Sememangnya, aku amat terkilan dengan kehilangannya kerana aku merasakan aku belum sempat membalas setiap jasanya sepanjang dia menjaga aku sehingga aku dewasa. Dan belum sempat aku mengenalkannya dengan jejaka yang berjaya mencuri hati aku, dia dijemput kembali untuk menghadap Allah swt. Pada mulanya, aku redha. Seolah-olah aku mampu bertahan demi ibu dan adik-adikku. Akan tetapi, lama kelamaan aku mula terasa akan kehilangannya. Mungkin kerana setiap kali apabila aku pulang dari pejabat, pasti arwah orang pertama bertanya akan perihal aku di pejabat. Dan kami akan duduk berbual sehingga ibu akan datang menegur aku agar jangan diganggu dia yang mahu berehat. Ish, rindu betul aku pada arwah bapaku. Dia tidak pernah memberi respon yang negatif pada setiap komen dan komplen aku berkaitan kerja, sebaliknya dia lebih banyak memberitahu bahawa setiap perkara yang berlaku ada hikmah di sebaliknya. Dan setiap kali itu lah, aku akan berfikir sedalam-dalamnya setiap perkara yang pernah berlaku dalam hidup aku.

Aku tak pasti sejauh mana aku mampu menahan rasa sebak di dalam aku ini. Begitu banyak ingin aku luahkan dan ceritakan tetapi aku tahu tak mungkin aku dapat mencari pengganti arwah bapaku. Meskipun aku dapat mencari seseorang untuk mengisi ruang di dalam hatiku, tapi tak mungkin aku dapat meluahkan segala yang ada di dalam hati aku ini.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh arwah, Amin.

1 comment: