Wednesday, May 12, 2010

Lagi Satu Post: AdaMaya...melalui pandangan aku


Terasa bosan yang teramat di rumah ketika ini kerana aku kembali dihinggap flu, ceisss... Sungguh gemar betul para sekelian 'germ' untuk menghinggapi aku untuk ke sekian kalinya dalam kurang dari 2 bulan. Atau adakah sistem ketahanan badan aku yang kurang daya tahannya di musim orang-orang berpenyakit kini? Isk, tak lah kot..?

Sedang aku duduk depan laptop aku nie, aku sedang berfikir apa patut aku buat. Log-in masuk web itu, pastu aku log-out semula. Pergi ke social web lain, log-in pastu log-out lagi. Semua perkara sama. hurmm... Akhirnya, aku teringatkan drama AdaMaya yang sedang hot sekarang ni.


Adam, Maya dan Dani. Tiga watak yang berperanan utama dalam drama bersiri ini. Aku nak kata best sangat pun tak juga. Sebab drama ni tengah ditayangkan waktu petang, jadi bila dah dihidupkan peti televisyen tu, tengok aje lah. Setiap kali bila aku tonton drama ni, aku mula bertanya sendiri. Adakah sememangnya insan-insan yang hidup mewah- makan pakai semua cukup, berpendidikan tinggi- aku yakin pendidikan agama mesti tak ada kurangnya... tetapi soal hati je, hancur. Habis! Kenapa aku kata habis? Iye lah, bila dah masing-masing mula melangkahkan kaki ke jinjang pelamin, mendirikan rumahtangga, aku yakin minda kita mesti akan memikirkan pasangan hidup kita yang mana kita telah bersetuju untuk bernikah/dinikahkan. Jadi, dalam kisah si Dani ni pulak, aku keliru akan pemikiran dia. Masa Maya mula-mula beritahu dia bakal dijodohkan dengan orang lain, tak nak pulak dia sibuk-sibuk nak masuk meminang si Maya. Bila Maya ajak dia kahwin, dia bagi seribu satu alasan. Entah kenapa, aku terfikir lagi... Ada ke 'jantan' macam tu dalam dunia ni? Maaflah sebab aku guna perkataan 'jantan' sebab aku rasa nak guna perkataan lelaki, tak sesuai sebab karektor DANI tu tak 'gentleman'. Sebagai lelaki sedandainya betul dia sayang pada Maya, usaha tu penting dalam menunjukkan betapa ikhlasnya rasa sayang dia tu. Ini, just verbal.

'B(Maya), i sayang U, B. Kenapa u nak kahwin dengan mamat sengal (Adam) tu B?'

Cuba nak pancing rasa bersalah Maya dengan ayat-ayat sedemikian. Aku pun pelik juga tengok karektor Maya. Dah jadi isteri orang, ada anak. Tapi, bila Dani datang pujuk rayu sikit...cair. Ishh.. Mungkin aku tak berada di tempat dia, yang mana suami sibuk dengan pejabat, plus ada pameran pula. Aku akui memang aku belum merasa bagaimana rasanya bila ditinggalkan sendirian dengan anak. Mungkin rasa tidak dihargai kot? Agaknya... Tapi aku tetap tak puas hati dengan episod semalam, bila si Dani kata dia kerja untuk Maya, bukan untuk ex-wife atau anak dia sendiri. Eh!! Apa pulak merepek macam tu ek? Kompius aku dengan si Dani tu. Boleh ke seorang lelaki, yang pernah berkahwin dan ada anak dari darah daging sendiri berpendirian begitu sekali? Dah sakit jiwa ke apa? Ishh...

Walau apa pun, aku lebih suka versi movie, I'm Not Single,

ceritanya lebih santai, tak stress. Dan paling penting, aku suka tengok riak wajah Farid Kamil yang begitu bersahaja waktu membawa watak Adam. Sangat bersahaja + 'COOL'. Mungkin sebab ceritanya sampai dimana Maya terima Adam, tapi dalam versi movie aku teruja melihat kesungguhan Adam sanggup menjual kereta Mininya semata-mata mahu isterinya menyambung pelajaran. Wahh... sungguh romantik.

Oklah, aku rasa sampai sini dulu pandangan aku tentang Adam + Maya &(?) Dani nie. Mungkin lepas tengok episod petang ni nanti ada pulak pandangan lain, siapa tahu. :)

No comments:

Post a Comment