Monday, July 15, 2013

MARI BERZAKAT :)

Salam Ramadan buat semua. Sekali lagi terima kasih kerana masih lagi sudi singgah membaca entri-entri dari Sarah yang tidak seberapa kini berbanding dulu. Nampaknya perlu Sarah cuba mencari alternatif bagaimana caranya untuk mendapatkan topik-topik serta idea kreatif untuk membebel disini, huhuhu..

Baiklah, memandangkan kita kini berada di bulan yang semulia-mulia bulan, Sarah juga merasakan ingin mengisi coretan berkaitan yang berkaitan serta mempunyai hubung kait yang amat rapat, ZAKAT.



MAKNA ZAKAT
DARI SEGI BAHASA:
Zakat bererti bersih dan suci. Ia membawa makna pembersihan dan kesuburan, kerana dengan mengeluarkan zakat, maka harta pencarian dan simpanan menjadi bersih. Bersih daripada sesuatu yang haram dimiliki, iaitu hak-hak orang lain yang telah diwajibkan kita untuk mengeluarkannya serta hasil pencarian dan pendapatan tersebut akan diberkati Allah S.W.T.

DARI SEGI SYARAK:
Zakat bermakna mengeluarkan sebahagian atau hak milik kepada mereka yang layak menerimanya dengan kadar tertentu setelah mencukupi nisbahnya dan sampai masanya satu tahun atau telah sempurna menuai (bagi tanaman).

* Orang yang mampu dan cukup hartanya setiap tahun WAJIB mengeluarkan zakat. Sebaliknya seorang Islam yang tidak cukup hartanya satu nisab, tidak wajib baginya mengeluarkan zakat.



JENIS-JENIS
1. Zakat Badaniah
    Zakat tubuh badan atau zakat fitrah. ( yang ini Sarah WAJIB bayar :)  )


2. Zakat Maliah
    Zakat harta benda seperti wang, perniagaan, binatang ternakan dan sebagainya.

SYARAT-SYARAT
1. Islam
2. Merdeka 
    (bukan hamba)
3. Mempunyai harta yang lebih 
    (daripada keperluan diri serta tanggungan pada hari Raya dan malamnya)

Baiklah. Rasanya buat permulaan ini Sarah coretkan perkara asas mengenai zakat dahulu. Sarah percaya ramai antara kita mengetahui tentang perkara ini kerana kita semua telah pun diajar sewaktu kita bersekolah dahulu, bukan begitu? Jadi mustahil jika tidak tahu kan? Kecualilah jika apa yang dipelajari itu dahulu hanya sekadar 'hafalan' untuk 'lulus peperiksaan dengan cemerlang' agar mendapat tempat di institusi-institusi yang terkenal dan hebat untuk menyambung pelajaran.

Namun, jika tidak ingat, tidak mengapa. Insya-Allah Sarah akan cuba untuk mengemaskini topik zakat dalam catatan seterusnya jika ada antara yang tidak ingat ingin 'refresh memory' itu. Jika ada kelapangan Sarah akan update dalam masa terdekat.

** Pssttt... Jangan lupa puasa penuh bagi yang mampu yang tiada keuzuran ye... Dan paling penting bulan inilah dimana kita dapat membuat pahala mewah dengan paling mudah setiap malam, JANGAN LUPA BERTERAWIH juga. :)


 

No comments:

Post a Comment